De Yogales

Wat kan je in mijn les verwachten?

Activeren van het lichaam
Om maximaal profijt te hebben van yoga en je lichaam niet onnodig te belasten, is het heel belangrijk om de les te beginnen met een opwarming, de activatie. De activatie is een leuk begin van mijn les en helpt om opgebouwde spanning in je lichaam lekker los te kunnen laten. Tijdens de activatie maak ik gebruik van bijvoorbeeld muziek van deze tijd of uit de oude doos.

Vloeiende bewegingen
Na de activatie gaan we door met een zorgvuldige samengestelde serie van bewegingen, die een gunstig effect hebben op je hele lichaam. Door deze bewegingen toe te passen helpt het je om blokkades, die in je lichaam liggen opgeslagen (bv. in de nek of de rug), te verwijderen en innerlijke ruimte te maken.

Asana’s (klassieke houdingen en sequenties)
Tijdens de les kunnen er thema’s centraal staan welke ondersteund worden door verschillende asana’s (bv. de Hond) en/of sequenties (bv. de Zonnegroet). Elke houding of sequentie (reeks) heeft namelijk een specifiek therapeutisch effect op lichaam en geest, wat ik tijdens de les ook zal benoemen.
Wees niet bang dat je direct in (voor jou) onmogelijkheden houdingen ‘gevouwen’ zal worden, hier werken wij langzaam naar toe maar altijd binnen de grenzen van jouw lichaam. Ieder lichaam is anders en er is totaal GEEN wedstrijdelement aanwezig in mijn les. Je bent wie je bent! En in mijn les laten we iedereen in zijn waarde.   

Pranayama (ademhaling)
Je ademhalingsritme is onlosmakelijk verbonden met je stofwisseling, gedachten en gevoelens. ‘Prana’ betekent levenskracht en ‘ayama’ betekent beheersing. Wanneer je controle krijgt over je ademhaling en je meer bewust wordt van je eigen ademhaling zal je dit ontzettend veel brengen. Zoals meer zuurstofopname in je bloed, minder stress en meer levensenergie! Pranayama gebruiken we in combinatie met de yogahoudingen maar ook gaan we aan de slag met echte pranayama oefeningen die gericht werken op je lichaam en geest.

Diepe Ontspanning
Het is belangrijk om de yogales af te sluiten met een diepe ontspanning. Het zorgt er voor dat wat je gedaan hebt in de les ‘een plekje’ krijgt in je lichaam. Een zeer belangrijk onderdeel van mijn yogales en voor sommige ook misschien wel het moeilijkste onderdeel!! Uiteraard verandert dit snel in je favoriete onderdeel van de les. 🙂

Goed om te weten: tijdens de les wordt er hoofdzakelijk met muziek gewerkt. De yoga wordt dus niet in stilte uitgevoerd.

Wat neem je mee naar de les?
– Strandhanddoek
– Flesje water
Fleecedeken

Een yogamat en een kussentje liggen voor je klaar, dat regel ik! Heb je een eigen yogamat dan mag je deze uiteraard meenemen.

Wat trek je aan?
Trek gemakkelijk zittende kleding aan. Waarin je je goed kan bewegen. Laagjes kleding is het fijnst.  

error: Content is protected !!